spot_img

Metaverse: Dijital Dünyada Yeni Bir Evrenin Doğuşu

Metaverse

Son yıllarda teknolojinin gelişmesiyle birlikte cihazlarımızda daha fazla zaman harcıyor ve dijital kimliğe daha fazla ağırlık veriliyor. Ofisten eve, spordan video oyunlarına ve arkadaşlardan takipçilere giderek daha fazla dijital hayata geçiş yaptık. Özellikle Z kuşağının bir kısmı için sosyal medyada nasıl göründüğü, gerçek hayatta nasıl göründüğünden daha fazlasını ifade ediyor.

Arkadaşlıklar, iş hayatı ve kimlikler giderek daha fazla dijital hale geliyor ve kripto para birimlerinin ve NFT’lerin ortaya çıkmasıyla birlikte, varlıklar ve koleksiyonlar da dijital dünyaya taşındı. Gerçek hayatta sahip olduğumuz bazı değerler dijitaldekinden daha önemsiz hale geldi. Fiziksel bir altına sahip olmaktansa dijital ortamda bir kripto parayı kullanmaya ya da gerçek bir sanat eseri yerine dijitalde kullanılabilen sanat eserine sahip olmaya önem veriliyor. Facebook’un Meta olarak adlandırılacağının duyurulmasının ardından, son birkaç aydır sektörde dolaşan moda kelime; ‘Metaverse’. Son zamanlarda ortaya çıkan Metaverse kavramıyla birlikte internet ile etkileşim şekillerinde önemli bir boyut atlayacak gibi duruyor. Metaverse, hayatın bütünsel ve her şeyi kapsayan dijital bir yolu olarak görülüyor.

Her şeyden önce, Metaverse terimi yeni bir şey değil. Aslında, yazar Neal Stephenson bu terimi 1992’de bilimkurgu romanı “Snow Crash”te ilk kez ortaya attı. Kitap, insanların çevrimiçi dünyayı keşfetmek için dijital avatarlarını kullandıkları, genellikle distopik bir gerçeklikten kaçmanın bir yolu olarak, interneti sanal gerçeklik tabanlı bir şekilde tasavvur ediyor.

Şu anda marka katılımı açısından farklı olgunluk düzeyine sahip farklı Metaverse deneyimleri sunuluyor. Ağ geçidi deneyimleri arasında Discord ve Reddit gibi platformlar söylenebilir. Discord (dünya çapında 150 milyondan fazla kullanıcı) ve Reddit gibi platformlar, giderek daha fazla Metaverse alanlarına giden sosyal yollar/ağ geçitleri ve Microsoft Mesh gibi yakında çıkacak kurumsal sanal gerçeklik çözümleri olarak görülüyor. Oyun içi deneyimleri sunan firmalar da bulunuyor. Fortnite gibi oyun başlıkları aracılığıyla medyayı etkinleştirme ve Roblox gibi oyunlarda veya Decentraland ve Sandbox dahil olmak birçok şirket önemli çalışmalara imza atıyor.

Metaverse’de sanal etkinlikler üzerine çalışma yapan Monkey Shoulder, Decentraland’da bir parti ev sahipliği yaptı veya sanal ortamı birlikte öğrenmek için insanları bir araya getirdi.

Ticaret için de deneyimler sunan Metaverse’de, müşterilerin sanal ögeler satın alması, bunları ‘gerçek dünyada’ fiziksel ürünler
için kullanması ve aynı zamanda değiştirilemez NFT’ler geliştirerek açık pazar yerlerinde satması mümkün.

Teknolojiyle etkileşim kurma şeklimiz değişiyor. Facebook ve Apple akıllı gözlükler ile ilgili çalışmalar yapıyor. Bu yeni donanım, Metaverse’e daha doğal yollarla erişmenin yollarını sağlayacak. İnternetin sahneye ilk çıktığı zamanki gibi Metaverse’ün gelişmesi de zaman alacak gibi görünüyor. Bazı bileşenler yükselecek, diğerleri düşecek, ancak kesin olarak bildiğimiz şey, gelecekte hepimiz sanal olacak.

Metaverse