in ,

“İLK HEDEFİMİZ,SÜPER LİG’İN BİRE BİR DİJİTALİNİ UYGULAMAK”

Pandemi ile birlikte hem espor oyuncularında hem de izleyicisinde ciddi artışlar yaşandı. Özellikle son yıllarda esporun yaşamış olduğu değişim ve gelişim birçok yatırımcının bu alana girmesini sağladı. Dünyanın önemli spor kulüpleri espor takımları kurarak bu alanda yeni yatırımlara imza attı. Bu tür gelişmeler esporun marka değerine katkı sağlarken aynı zamanda kulüplerin taraftarını da espora yöneltmeye başladı. Türkiye Espor Futbol ve Basketbol Ligi Başkanı Kadir Alayoğlu ile hem esporu hem de yapmış olduğu organizasyonları konuştuk.

Kadir Bey sizi tanıyabilir miyiz?

1981 yılında İstanbul’da doğdum. Evliyim ve 5 yaşında bir kız çocuğum var. 2002 yılından bu yana otomobil ticareti ile uğraşıyorum. Çocukluğumdan beri video oyunlarına ilgim var. Genç yaştan beri 2 merakım oldu diyebilirim; biri arabalar, diğeri de oyunlar. Daha sonra teknolojinin ilerlemesiyle oyunlar gelişti, konsollar çıktı. Konsollarla başlayan oyun hikayem daha sonra PC’ye oradan da PlayStation’a geçti.

Organizasyonlarla ilgili bilgi verebilir misiniz?

Firmamız Ateş Spor Organizasyon bünyesinde bütün faaliyetleri yürütüyoruz. Burada F1 turnuvaları, Türkiye futbol ve basketbol ligini düzenliyoruz. Düzenlediğimiz liglerde düzenli fikstür, kuralları belirli şekilde koyulmuş ve normal ligle birebir ilerleyen bir plan var. Her hafta çarşamba ve perşembe günleri TFL maçlarımız var.

16 tane takımımız mücadele ediyor. Bu günlerde 4’er maçtan toplam 8 maç yapılıyor. Stüdyodan canlı yayınlanıyor. Şampiyonlar ligi spikeri Alp Özgen, espor camiasının ünlü isimlerinden Christopher Leo Willekens ve CNN Türk spor muhabiri Erhan Karakuş sunucu kadromuzdaki bazı isimlerden. Normal lig, Türkiye kupası ve ayrıca burada VPG dediğimiz global bir ağ var. Onun da Türkiye hakları bizde. Burada kendi aralarında oyun oynayan ve şampiyon olan arkadaşlarımız arasında ilk 3’e girenler Şampiyonlar Ligi’ne, 4, 5, 6’da Avrupa Kupası’na gidiyor.

FIFA’yı tercih etmenizin nedeni neydi?

2012’ye kadar PES’de futbol oynuyordum. Daha sonraları PES’de bir gerileme oldu. 2014’te FIFA öne çıktı. Bu dönemlerde kişisel olarak oynuyordum. FIFA 2014, FIFA 15, FIFA 16, FIFA 17 derken FIFA’nın Pro Clubs modu çıktı. Bu mod bizim şu anda organizasyonlarını yaptığımız 11 kişinin 11 kişiye karşı oynadığı oyunu ifade ediyor. Normalde FIFA’da birebir ve ikiye iki modlar vardı. Sonradan Pro Clubs modu çıktı. Normal futbol oyununun birebir simüle edilmiş hali ve herkes online olarak bağlanıyor. Pro Clubs’da düşük fiyatlı organizasyonlar vardı, biz de içindeydik. Sonra yönetimine geçtik ve işi geliştirdik. 2019 yılında profesyonel futbol kulüplerini işin içine sokmaya başladık. Şu an 30’a yakın futbol kulübümüz var.

Ödüllerle ilgili bilgi verebilir misiniz?
18 kişilik bir kadromuz var. Bu kadro organizasyonların ciddi bir şekilde ilerlemesi için çaba harcıyor. Şu an sponsorumuz Bacar Otomotiv’dir. Verdiği destek için sayın Barış Atayay’a teşekkürlerimi sunuyorum. Bu organizasyonlarla çok bağdaşmayan markaları seçmiyoruz. Bizi ilerletebilecek, değer katacak, daha çok insanla bizi buluşturabilecek markalarla çalışmayı istiyoruz. Futbolda EA’nin koyduğu kurallar çerçevesinde 2.500 Dolarlık bir ödül havuzundan fazlasını veremiyoruz. 1’inciye 10 bin TL, topladıkları 3 puan başına da 100 TL prim veriyoruz. Türkiye kupasını kazanan 5 bin TL alıyor. Akademi ligini kazanan 2.500 TL, 2’inci olan 2.000 TL alıyor. Basketbolda ise 1’inci 5 bin TL kazanıyor. Futbolda 4 sezonu geride bıraktık ve en son Beşiktaş şampiyon oldu. Basketbol ise 2 sezondur devam ediyor. Geçtiğimiz sezon Wildcats şampiyon oldu.

Esporda önemli noktalardan biri de internet altyapısı. Bununla ilgili neler söylemek istersiniz?
En önemli sorunumuzun ping olduğunu söyleyebilirim. Ping, kullandığınız cihazınızdan alınan veri paketinin ilgili sunucuya iletilmesi sırasında geçen süreyi ifade ediyor. Ping değeri ne kadar düşükse veri iletimi o kadar hızlıdır demektir. Türk Telekom’la ping sorunu ile ilgili görüşmeler yapıyoruz. Yaklaşık ortalama 1 saniye ülkemize geç görüntü geliyor. Avrupa’daki oyuncuların tepki süreleri bizim oyuncularımıza göre daha hızlı.

Futbol ve basket haricinde, CS Go, Zula ve Volarant gibi oyunlarda da ping durumu baya etkiliyor. Örnek verecek olursak, oyun esnasında Türk oyuncu karşı rakibi göremeden karşıdaki kişi 1 saniyelik farkla görebiliyor. Oyuncular, 10 – 20 milisaniye için bilgisayarından işlemcisine, klavyesinden faresine kadar donanımlarına ciddi yatırımlar yapıyor. Çözülemeyecek sorunlar değil fakat yatırımların yapılması gerekiyor. Espor’un Türkiye’de gelişmesi için ping sorununu çözmemiz gerekiyor.

Kısa vadedeki hedefleriniz neler?

TFF ve TESFED ile sık sık görüşme halindeyiz. Futbolla alakalı ilk hedefimiz, Süper Lig’in birebir dijitalini uygulamak. Örneğin; pazar günü Beşiktaş – Galatasaray derbisi varsa, çarşamba günü biz dijitalini oynatalım. Böylelikle eş zamanlı ilerleyelim. Pandemi döneminde özellikle espora olan ilgili çok fazla arttı. Bu durumda izlenme oranlarına yansıdı. Bazı TV platformlarıyla görüşme halindeyiz. Bunları sektörün geleceği için çok önemli görüyorum. Gençlerin ilgisini çekecek dijitale ve espora yönelik programların olduğu projeler gündemimizde yer alıyor.

Diğer ülkelerde espor algısı nasıl?
Çin, Güney Kore, Rusya ve ABD espor konusunda başı çeken önemli ülkeler. Oyun üreticilerinin bu ülkelerde yer alması, esporun bu ülkelerde hızlı gelişmesine katkı sağladı. Güney Kore’ye ayrı bir parantez açmak gerekecek. Futbolda nasıl futbolcu aramak için Latin Amerika ve Afrika’ya gidiliyorsa esporda da Güney Kore 1 numara. Buradaki çocuklar gerçekten çok yetenekli, tabiri caizse makine gibiler. Daha 6-7 yaşlarında bu alana giriyorlar. Özellikle LOL’de çok fazla Koreli oyuncu transfer ediliyor.

Espor oyuncusunda belirli bir yaş limiti var mı?


Bir espor oyuncusu en fazla 22-23 yaşına kadar oynuyor. Oyun demek hız demek. Kim daha hızlıysa oyunda kalıyor. Belirli yaştan sonra ister istemez refleksler azalıyor. Bu sporcuların belirli bir düzenleri var. Haftanın 5-6 günü en az 2-3 saatini bu oyuna ayırıyorlar. Bu da çok ciddi bir süre.

Her sene oyunlar güncelleniyor. Oyuncular bu oyunlara alışmak için neler yapıyor? Süreç nasıl ilerliyor?

Oyunlar eylül ayında piyasaya çıkıyor. Oyuncuların yeni oyuna alışma süresi yaklaşık 1 ayı buluyor. Bir önceki sezonda yapmış olduğu oyuncu (avatar) ile devam edemiyor. Yeniden bir oyuncu yaratması gerekiyor. Ekim ayında organizasyonlar başlar, haziran ayında ise biter.

Bazı programlarla mobildeki oyun PC üzerinden oynanabiliyor. Pubg Mobile gibi oyunların güvenliği için kontroller var mı?

Pubg Mobile’ı profesyonel olarak yapmak isteniliyorsa sadece telefondan oynanması gerekiyor. Espor turnuvasına giren biri Tencent Games’in yaptığı bir ara yüze şifresiyle giriyor ve yüzünü tanımlıyor. Oyunu oynarken de bu ara yüz arka planda çalışıyor. Nereden bağlandığın, hangi IP’yi kullandığın, telefonda herhangi bir aparat takılı mı, bir ekipman var mı bu program hepsini takip ediyor. Böylelikle tüm soru işaretlerini ortadan kaldırıyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

GIPHY App Key not set. Please check settings

“DÜNYA ÇAPINDAKİ DİSTRİBÜTÖRLÜKLERİMİZ İLE FİRMALARIMIZI DESTEKLİYORUZ.”

GELECEĞE IŞIK TUTAN BİLİM VE TEKNOLOJİ MÜZELERİ